Wczasy zdrowotne

Częste pytania
A A A
 

Zainteresowała Cię nasza oferta wczasów zdrowotnych, ale chcesz wiedzieć więcej o diecie warzywno-owocowej? Skorzystaj z naszego poradnika, znajdziesz tu odpowiedzi na wszystkie pytania!

Dlaczego dieta warzywno-owocowa nazywana jest postem?

Dieta warzywno-owocowa jest odmianą postu, czyli czasowym powstrzymywaniem się od jedzenia. Główną cechą tej diety jest niedostateczne odżywianie zewnętrzne, w wyniku czego następuje uruchomienie - zastępczego odżywiania wewnętrznego, zwanego też drugim programem energetycznym. W konsekwencji organizm sam się leczy.

Dla kogo przeznaczona jest dieta oczyszczająca?

Dieta warzywno-owocowa jest wskazana dla osób zdrowych w celach profilaktycznych oraz dla osób cierpiących na takie choroby jak m.in. nadwaga lub otyłość, nadciśnienie, wysoki cholesterol, miażdżyca serca i naczyń, alergie skórne, pokarmowe, astma, choroba zwyrodnieniowa stawów, zaparcia.

Co niszczy nasz organizm?

Nasz organizm niszczy m.in.:

Biały cukier i biała mąka, które mogą doprowadzić m.in. do otyłości, upośledzenia odporności, rozwoju szkodliwej flory bakteryjnej, zwyrodnienia organizmu, osteoporozy.

Tłuste mięso, które może powodować miażdżycę, raka jelita, obniżenie odporności, uzależnienia, osteoporozę, zespół przewlekłego zmęczenia i dyskomfort psychiczny.

Wyeliminowanie szkodliwych pokarmów z jadłospisu i ograniczenie spożywanych produktów wyłącznie do warzyw i owoców niskoenergetycznych pozwala organizmowi na uruchomienie procesów samoleczenia i regeneracji.

Jak dieta warzywno-owocowa działa na organizm?

Dieta warzywno-owocowa ma na celu oczyszczenie organizmu ze złogów i toksyn. Jest to możliwe dzięki usprawnieniu metabolizmu. W czasie takiej diety zostają uruchomione mechanizmy samo naprawcze, przywracające równowagę organizmu, czyli zdrowie.

Dzięki małej ilości dostarczanych kalorii (400 – 600 kcal) organizm przestawia się na korzystanie z własnych zapasów białka i tłuszczu, wydala zbędną wodę, likwiduje zwyrodniałe komórki i ogniska zapalne, tłuszcz, kwas moczowy odłożony w stawach. Znika uczucie głodu.

Co zaleca się jeść w czasie kuracji?

W czasie kuracji powinno się wybierać warzywa i owoce ubogie w energię, czyli zawierające śladowe ilości białka, tłuszczu i węglowodanów.

Warzywa: marchew, buraki, seler, rzodkiew, pietruszka, wszelkie kapusty, kalafior, cebula, czosnek, por, ogórki (zwłaszcza kiszone), sałata, pomidory, papryka, dynia, kabaczek, rzepa, brukiew, brokuły.

Owoce: jabłka, grejpfruty, cytryny i śladowe ilości słodkich owoców (truskawki, pomarańcza). Do przyprawiania stosujemy chrzan, sok z cytryny, majeranek, kminek, zioła prowansalskie, natkę pietruszki, sól kamienną z mikroelementami.

Do picia – woda bogata w minerały niegazowana sztucznie. Na przykład zaleca się: woda z Muszyny, herbaty owocowe, ziołowe, soki rozcieńczone wodą.

Czego nie powinno się jeść w trakcie diety owocowo-warzywnej?

W trakcie kuracji nie należy spożywać chleba, mleka, tłuszczu, mięsa, ziemniaków, zbóż, roślin strączkowych, słodyczy ani słodkich owoców. Spożywanie tych produktów spowoduje uruchomienie odżywiania zewnętrznego, które jest niepełnowartościowe, wyzwala głód, słabość i przerywa procesy samooczyszczające.

Ponadto nie należy również pić mocnej herbaty, kawy, alkoholu, ani palić papierosów.

W jakiej kolejności powinno się spożywać posiłki w trakcie kuracji?

Generalnie kolejność spożywania potraw jest dowolna, natomiast zalecane jest rozpoczynanie dnia od wypicia soku warzywnego.

Kilka zalecanych zasad spożywania posiłków w trakcie kuracji:

  • Sok warzywny powinno się pić małymi łykami, ponieważ sok już w jamie ustnej wchłania się do organizmu.
  • Warto zjadać surowe warzywa i owoce przed gotowanymi (np. bigosem jarskim, paprykarzem).
  • Owoce powinno się jeść pomiędzy posiłkami.
  • Posiłków nie należy popijać wodą, herbatą czy sokiem.

Co dalej po zakończeniu diety zdrowotnej?

Po zakończeniu diety zdrowotnej powinno się stopniowo przechodzić do żywienia naturalnego, które ma najwięcej wartości potrzebnych do zachowania zdrowia.

Do jadłospisu włączamy nowe produkty, takie jak: gruba kasza, mesli (płatki zbożowe moczone na noc), nasiona strączkowe (fasola, soja, soczewica, groch), chleb razowy, orzechy, pestki, owoce. Ryby i jaja jeść w umiarkowanej ilości (2 - 3 razy tygodniowo). Z tłuszczów stosować oliwę z oliwek, oleje nierafinowane, masło. Używać mąki razowej lub białej z dodatkiem otrębów.

Powinno się też uzupełniać niedobory w organizmie. Można to zrobić np. dodając do diety olej z nasion wiesiołka 1 – 2 kapsułek, w przypadku osteoporozy – mielone muszelki (Vitrum calcium), tran, magnez (np. dolomit), pić wodę bogata w minerały (np. woda z Muszyny) i stosować dużo ruchu.

Twoja opinia ma znaczenie!

Wyrażając opinię bezpośrednio wpływasz na rodzaj i jakość usług, które oferujemy. Podziel się z nami swoimi uwagami i sugestiami!